תפריט סגור

מדריך לפתיחת עוסק פטור(זעיר) ועוסק מורשה

החלטתם שנמאס לכם לעבוד אצל הבוס או שהחלטתם לשלב את זה יחד עם מקום העבודה. קודם כל נאחל לכם בהצלחה!

כמובן שלפתוח עסק אינה החלטה פשוטה, ישנם הרבה גורמים שמפריעים לקבל את החלטה הנ"ל. אחת מהם היא היבט הפסיכולוגי כיצד לבצע את השלב הזה, לאיזה רשויות אנו צריכים לדווח, כיצד לדווח לרשויות הקיימות עם כל הבירוקרטיה הקיימת בישראל.

יחד עם זאת יש לנו בשורה בשבילכם לנו יש את היכולות והעקרונות על מנת שנוכל לעבור יחד את המשוכה הראשונה וה"מאיימת" הזו בהצלחה רבה.

במאמר זה נסקור בקצרה את השלבים השונים בפתיחת העסק ברשויות: ישנן 3 תחנות שאנו צריכים לעבור על מנת לפתוח תיק ברשויות המס בישראל. 

התחנה הראשונה היא משרדי מס ערך מוסף או בשמו המקוצר מע"מ. לפני שניגשים פיזית למע"מ יש לבדוק לאיזה משרד מע"מ אתם שייכים על מנת לפתוח את התיק (ראה מצורף קישור). 

כמו כן צריך להגיע בשעות הפעילות של המשרד, ועדיף להגיע מוכנים מראש עם על המסמכים (טיפ-מונע הרבה תקלות ובירוקרטיה):

  1. טופס 821-טופס רישום לצורכי מע"מ, ראה ערך באתר טפסים-טפסים מע"מ. (טיפ-לרשום מייל על הטופס).
  2. צילום תעודת זהות כולל הספח, במקרה של תעודה זהות ביומטרית לצלם משני הצדדים.
  3. חוזה שכירות או הסכם רכישה. במידה והפעילות היא מהבית נא לרשום את כתובת המגורים שלכם. 
  4. שיק מובטל או אישור על ניהול חשבון חתום. במידה והחשבון משותף צריך לצרף הצהרת בן זוג חתום. 
  5. אישור על הסכמה מקצועית אם רלוונטי, כגון: רו"ח, עו"ד, סוכן ביטוח, קבלן וכו'.

בסיום התהליך תקבלו העתק של תעודת "עוסק מורשה"/"עוסק פטור" (לפי העניין) כאשר את התעודה המקורית אתם תקבלו לאחר כמה שבועות בדואר. את התעודה צריך לשים במקום בולט בעסק. (טיפ-בקשו שימציאו לכם קוד דיווח מע"מ לאינטרנט וקוד להזדהות בטלפון לכל שירותי מס הכנסה). אפשר לבקש קבלת שוברי מע"מ ריקים וקבלת פנקסי דיווחים, למרות שכיום ניתן לעשות את התשלום דרך האינטרנט. 

תחנה השנייה היא מס הכנסה-"פקיד שומה". לפני שניגשים פיזית לפקיד השומה יש לבדוק לאיזה פקיד שומה אתם שייכים על מנת לפתוח את התיק (ראה מצורף קישור). ישנם מצבים שהפקיד השומה והמע"מ קרובים אחד לשני אבל זה לא מחייב, לכן יש לבדוק לפני שאתם יוצאים לדרך, כמו כן להגיע מוכנים עם הטפסים על מנת לחסוך זמן יקר של ביקור חוזר במקום. המסמכים הרלוונטים: 

  1. טופס 5329-דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה. ראה ערך באתר-טפסים-טפסים מס הכנסה.
  2. טופס 2542-טופס בקשה לפטור/הקטנה מניכוי מס במקור. ראה ערך באתר-טפסים-טפסים מס הכנסה.
  3. חוזה שכירות או הסכם רכישה. במידה והפעילות היא מהבית נא לרשום את כתובת המגורים שלכם. 
  4. צילום תעודת זהות כולל הספח, במקרה של תעודה זהות ביומטרית לצלם משני הצדדים.
  5. אישור על הסכמה מקצועית אם רלוונטי, כגון: רו"ח, עו"ד, סוכן ביטוח, קבלן וכו'.
  6. רצוי לצרף מכתב נלווה לפקיד השומה היות והמכתב עובר במדורים שונים של פקיד השומה.

בסיום התהליך רצוי לוודא פתיחת התיק וניכוי מס במקור. ניתן לבקש קבלת פנקס דיווחים וקוד לדיווח. במידה במשרדי המע"מ לא המציאו לכם את הקוד להזדהות בטלפון אזי יש לבקש מפקיד השומה להמציא לנו אותו. 

תחנה שלישית ואחרונה היא המוסד לביטוח לאומי. התחנה הנ"ל שונה בניגוד משני התחנות הקדומות כי פה הכל נשלח דרך הפקס או המייל של ביטוח לאומי. המסמכים הרלוונטים: 

  1. טופס 6101- טופס דין וחשבון רב שנתי לפתיחת תיק עצמאי. ראה ערך באתר-טפסים-טפסים ביטוח לאומי. 
  2. תלושי שכר אחרונים במידה ויש, נא לצרף 6 חודשיים אחרונים.
  3. לצרף טופס 106 לשנתיים האחרונות במידה ויש. 

טיפ חשוב לגבי סעיף 4 בטופס 6101 הנוגע לסעיף "עובד עצמאי", שכן במידה ואתם תענו להגדרה של "עובד עצמאי" אתם תהיו מחויבים בתשלום דמי ביטוח כל חודש, מאידך אתם יכולים לא לענות על הגדרה של "עובד עצמאי" ולשלם דמי ביטוח מופחתים.

מאמר  זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ואין לראות בן כתחליף לייעוץ מקצועי. 

מעוניינים לפתוח עסק ורוצים סיוע של אנשי מקצוע?

משרדנו מתמחה בייעוץ, ליווי וסיוע בהקמת העסק כבר מן השלב הראשון.

חייגו עכשיו לקבלת יעוץ ראשוני ללא כל התחייבות:

054-9422340

גליל פסח צבי – רואה חשבון שהולך איתך תמיד

 

 

 

Call Now